Transportatorul este raspunzator pentru pierderea totala sau partiala a marfurilor sau pentru avarierea acestora, produse intre momentul primirii marfurilor pentru transport si cel al predarii acestora, precum si pentru depasirea termenului de livrare.
Asigurarea de raspundere a transportatorului pentru marfa transportata (CMR) acopera raspunderea transportatorului rutier care ar putea rezulta din pierderea sau avarierea bunurilor ce i-au fost incredintate pentru a fi transportate in baza unui contract de transport. De obicei se incheie pentru perioade anuale, dar se poate incheia si pentru un singur transport.
Riscuri asigurate
Riscurile acoperite sunt pierderea totala sau partiala a marfurilor, avarierea acestora sau depasirea termenului de livrare din culpa exclusiva a transportatorului si/sau a conducatorului autovehiculului.
Valabilitate teritoriala
Asigurarea este valabila cand locul primirii marfii si locul prevazut pentru eliberare sunt:
• pe teritoriul Romaniei;
sau
• in strainatate, cand locul primirii marfii si locul prevazut pentru eliberare, asa cum sunt acestea indicate in contracte, sunt situate in doua tari diferite, dintre care cel putin una dintre ele este ţara semnatara a Conventiei C.M.R.
ATENTIE ! in strainatate cand locul incarcarii si locul livrarii marfii se afla pe teritoriul aceleiasi tari, adica se face CABOTAJ, politele CMR nu sunt valabile – in acest caz se poate face o solicitare speciala asiguratorului, doar unii asiguratori oferta acoperire si pentru cabotaj.
Suma asigurata si limita despagubirii
Conform Conventiei CMR, pentru transporturi internationale, cuantumul despagubirii nu poate depasi 8,33 DST (adica 13,66 dolari) pentru fiecare kilogram de greutate bruta lipsa. Tinand cont de acest lucru si de masa maxima transportata se poate obtine valoarea (acoperitoare) a sumei asigurate.
De asemenea trebuie tinut cont si de valoarea marfurilor transportate: daca valoarea comerciala a marfii/kg este mai mare decat limita maxima a despagubirii prevazuta in Conventia CMR si daca se doreste cresterea limitei de despagubire prevazuta de lege, acest lucru trebuie solicitat de transportator companiei de asigurare si specificat expres in polita, altfel, in caz de dauna se incaseaza maxim valoarea prevazuta de lege
In cazul in care valoare marfii/kg nu depaseste valoarea maxima prevazuta de lege dar valoarea facturii este mai mare decat limita de raspundere CMR (suma asigurata), in caz de dauna se poate aplica principiul proportionalitatii.
Atentie la FRANSIZE
Recomandarea este sa achizitionati o polita CMR cu cat mai putine fransize (fransiza = parte din dauna pe care o suporta asiguratul).
Exista fransize evidentiate clar in polita de asigurare si fransize despre care trebuie sa aflati citind Conditiile generale de asigurare. De obicei aceste fransize se refera la riscul de furt, sunt crescatoare in functie de timpul si de locul stationarii autovehiculului (parcare pazita sau nu) si sunt evidentiate doar in Conditiile Generale de Asigurare (pe care de regula nu le citeste nimeni!).
Activitatea de trasport implica o mare responsabilitate. De aceea, o asigurare adecvata a raspunderii privind pierderea sau avarierea marfurilor si bunurilor transportate este esentiala pentru stabilitatea financiara a companiei tale.